Knipsel7

TECHNIEK EN CULTUUREDUCATIE

TECHNIEK EN CULTUUR-EDUCATIE

De workshop bestaat in principe uit 2 losse onderdelen, die bij voorkeur achtereenvolgens binnen één dagdeel worden afgerond. Het eerste deel is de introductie aan de hand van een Powerpoint-presentatie met als titel Balken, Baksteen en Beton.

 

TECHNIEK2

Tijdens het eerste onderdeel komt kunstenaar en leraar kunstgeschiedenis Jan Bustin in de klas. We gaan het hebben over gebouwen en hoe ze gemaakt zijn; over hoe je ervoor kunt zorgen dat een gebouw zo stevig wordt dat het (eeuwen-)lang kan blijven staan. 

??????????

Dit gebeurt op een heel aanschouwelijk manier. De leerlingen voelen zelf met welke krachten je bij het bouwen rekening moet houden. Hoe je een bouwkundig probleem kunt oplossen en hoe de Romeinen, de Kathedralenbouwers en Moderne architecten dat hebben gedaan. Een beetje á la Mad Science dus.

Knipsel

Maar we gaan ook kijken naar hoe al deze best wel technische oplossingen mee bepalen hoe een gebouw er uit ziet. En dat je de constructie daardoor vaak kunt herkennen als je goed kijkt en daarbij weet hoe iets werkt.

DSCN0300

We leren waardoor een stenen gewelf zo sterk is en dat het daardoor soms eeuwen kan blijven staan.

DSCN0180

Sommige gebouwen waarvan je de constructie goed kunt herkennen zien er stoer uit. Andere weer heel sierlijk. Misschien vind je ze mooi of juist lelijk?

TECHNIEK 1

Maar we ontdekken ook dat ijzer en staal op andere manieren heel sterk zijn en daardoor weer voor andere constructies gebruikt kunnen worden.

DSCN0129

In het tweede onderdeel gaan me met de groep naar buiten kijken naar gebouwen in de buurt. Met dat wat we in het eerste gedeelte geleerd hebben, valt er heel wat nieuws te ontdekken rondom de school, in je eigen vertrouwde omgeving.

DSCN0119

Van wat we tegenkomen gaan we foto’s maken met de digitale camera. Daarbij letten we er ook op dat al die bijzondere of doodgewone gebouwen er een beetje speciaal op komen te staan.

DSCN0077   DSCN0152 (2)

Deze foto’s worden achteraf verzameld en daarna als databestand aan de juf of meester overhandigd. Door de kinderen van de klas kan er dan ook nog eens een mooie powerpoint-presentatie gemaakt worden, waarin de zelfgemaakte foto’s van de eigen wijk of woonkern worden verwerkt.

techniek4

Het is een leuk idee wanneer de lokale zender  benaderd wordt om deze Powerpoint-presentaties (prestaties ;-) ) uit te zenden zodat iedereen in de eigen wijk kan zien hoeveel interessante gebouwen er te ontdekken zijn als je maar goed kijkt en een beetje snapt hoe dingen in elkaar zitten.

techniek5

Tijdsplanning en organisatie :

Eerste onderdeel in de klas: 1,5 uur (samen met de kinderen) Tweede onderdeel in de wijk 1,5  uur (samen met de kinderen)

Het is het handigste wanneer de twee eerste onderdelen op één dagdeel en (min of meer) aaneengesloten plaatsvinden. Meerdere groepen in één school bij voorkeur ook op één dag plannen.

Voorbeeld: bij de eerste groep kom ik 1 uur vóór de ochtendpauze in de klas. Dan is er even pauze en daarna gaan we met de groep 1 uur naar buiten fotograferen. Bij de tweede groep starten we meteen na de middagpauze met 1 uur in de klas en aansluitend gaan we 1 uur naar buiten.

Informeer naar de mogelijkheden via info@janbustin.nl of ga naar:

contact.

contact-knopa