MOTORIEK1

FIJNE MOTORIEK BIJ KLEUTERS DEEL 2

CULTUUREDUCATIE MET KWALITEIT :      DEEL 2   FIJNE MOTORIEK BIJ KLEUTERS

In samenwerking met Bureau Sien en de Sjtadssjool in Sittard ontwikkelde Jan Bustin een Co-creatie ter bevordering van de fijne motoriek bij jonge kinderen.

Uiteindelijk hebben er binnen deze co-creatie twee afzonderlijke projecten plaats gevonden die qua thema aansloten bij het jaarprogramma voor de onderbouw en de seizoenen. Hieronder een samenvatting van het 2e project:

LENTE

Hierbij gaat het om het stimuleren en trainen van zowel de grove als de fijne motoriek bij jonge kinderen. Daarbij fungeren onderwerpen die met de lente te maken hebben vooral als kapstok waardoor de herhaalde oefening met verschillende teken/schildergereedschappen uiteindelijke uitmonden in een herkenbare voorstelling.

P1360795



REGENBOOG IN DE LENTE:

Hierbij wordt er in een groepje van 6 kinderen gewerkt met harde wascos’s in een bepaalde (kleur-grootte-)volgorde. Door de armen wijd te zwaaien over een groot stuk papier op tafel tekent het grootste kind eerst de grootste, buitenste kleur van de regenboog, daarna volgt steeds een kleiner kind en de kleinste tekent uiteindelijk de binnenste boog.
Daarna tekent iedereen tegelijkertijd allerlei dingen van de lente er omheen. Bij het tekenen met waskrijt wordt de stevigheid van de greep getraind, zonder dat er meteen fijne motoriek vereist is.

P1360794

TULPEN IN DE LENTE:

Adhv. een verhaaltje over bloembollen volgt een demonstratie van wat je met een goede kwaliteit aquarel-penseel met een mooie spitse punt en met dunne plakkaatverf allemaal kunt. Het effect hangt af van hoe je je penseel vasthoudt en hoe hard of zacht je er op drukt. Bij de kinderen zelf roept dit meestal al een ‘WOW-effect’ op en willen ze zelf ook meteen aan de slag. Het voordeel van deze penselen is dat de manier waarop je het penseel vast houdt meteen wordt ‘beloond’  door een bijzonder effect. Dit stimuleert om te oefenen en te variëren.
Het is soms verrassend om te zien dat ‘onrustige’ leerlingen bij deze oefening juist heel geconcentreerd en lang kunnen doorwerken.

OPMERKING : “Moet je nou eens zien! Normaal kan ie nog geen minuut stil zitten werken!!

P1370128

KROON VOOR DE KONINGSDAG:

Met potlood, harde wasco’s en ‘Shaky-Shaky-stift’ wordt een kroon getekend die is op gebouwd uit kleine gesloten en open vormen, lijnen en krulletje. Door de regelmatige herhaling in een horizontale lijn ontstaat al snel een mooi decoratief effect.
Door het zetten van kleine glimlichtjes met wit ontstaat al een overtuigende indruk van glanzend goud en edelstenen. Alle stappen worden tussendoor steeds voor gedaan in de kring rond een grote tafel, waarna de kinderen weer terug naar hun eigen plek gaan. Dit zorgt meteen ook voor voldoende afwisseling tussen grote beweging van het ‘even lopen’ en het geconcentreerde fijne werk  aan de kroon.

P1370107

Aan het einde paradeert de hele klas over de speelplaats met de kroon op hun hoofd.

contact.

contact-knopa