MOTORIEK3

CULTUUREDUCATIE MET KWALITEIT 2

CULTUUREDUCATIE MET KWALITEIT :         DEEL 1 FIJNE MOTORIEK BIJ KLEUTERS

In samenwerking met Bureau Sien en de Sjtadssjool in Sittard ontwikkelde Jan Bustin een Co-creatie ter bevordering van de fijne motoriek bij jonge kinderen. Hierbij wordt door het gebruik van bijzondere materialen en gereedschappen niet alleen de verbeelding geprikkeld maar juist ook de ontwikkeling van fijne motoriek gestimuleerd en getraind. Demonstraties worden meteen gevolgd door zelf doen.

Daarbij is de oog/hand- coördinatie  belangrijk. Maar er is ook afwisseling met ‘grove motoriek’, doordat er regelmatig wordt gewisseld van werkplek, gedanst op muziek van Vivaldi en omdat de ‘Shaky-Shaky-stift’ nou eenmaal goed geschud moet worden.  Er wordt soms voorgelezen en er is vaak ludieke én leerzame  info over gebruikte materialen en technieken. Denk b.v. aan het Schilderen met Modder en handige trucjes voor het schilderen van een Kroon voor op Koningsdag. Maar ook moeilijke woorden en tel-activiteiten gaan we niet uit de weg.

Uiteindelijk hebben er binnen deze co-creatie twee afzonderlijke projecten plaats gevonden die qua thema aansloten bij het jaarprogramma voor de onderbouw en de seizoenen. Hieronder een samenvatting van het 1e project:

SCHILDEREN MET MODDER 

P1360793

THEMA: KIKKER IN DE KOU (Seizoen: Winter)

Adhv.het verhaal ‘Kikker in de Kou’ zijn we een schilderij gaan maken waarbij materialen en technieken werden toegepast, die verschillende (fijn-) motorische handelingen vragen.

- Door het in de kring voorlezen van het verhaal creëer je rust in de groep  en betrokkenheid bij het thema, waardoor snel en gemotiveerd kan worden begonnen met ‘schetsen met potlood’

P1360184

- Oog-hand coördinatie is belangrijk dus liggen er ook ‘voorbeelden’ om ‘na te tekenen’

- Materialen en technieken, die visueel aantrekkelijk zijn en een bijzondere verwerkingswijze vragen en/of een ‘moeilijke’ naam hebben spreken tot de verbeelding.  Wat dacht je van Shakie-Shakie-Stiften, Modder maken, Goudverf, Glaceren en Aquarelleren?

P1360196

- Demonstratie en daarbij directe uitleg zijn belangrijk om de kinderen te laten zien wat het effect is van een bepaalde motorische handeling.

- Zelf laten ervaren en voelen is belangrijk, dus op elke demonstratie volgt eigen handelen.

P1360209

- Vasthouden van aandacht tijdens het werken is belangrijk dus is er genoeg afwisseling tussen fijne en grove motoriek (verandering van werkplek, bewegingsoefening)

- Gezamenlijke tel-activiteiten en het oefenen van nieuwe (moeilijke)woorden zorgen bij demonstraties en uitleg voor afwisseling en meteen daarna weer voor concentratie

- Muziek tussendoor (Vivaldi) spreekt aan en kan gevoel en betrokkenheid bij het thema oproepen.Tussendoor ook even ‘wild’ laten dansen.

P1360253

CITAAT: Kinderen:”Yakkieee! Wat een vieze prut!” Meester Jan: “Wie wil er een hapje modder?” Spontaan gaan er toch een paar monden open als het lepeltje dichterbij komt  ;-)

Hier een link naar een kort filmpje van een ander project over ‘Sprookjes’ waarbij er lekker werd gewerkt met modder. Met hieronder het eindresultaat, waar het ging over ‘Gelukszoekers en Armoedzaaiers’

P1070333

 

contact.

contact-knopa